Profesjonalne lakiery do kadłubów jachtów

Jachty były dumą swoich kapitanów i włascicieli, więc nawet najskromniejsza jednostka była doglądana bardzo dokładnie, i konserwowana po każdym zawinięciu do portu. Nawet najlepsze jednostki morskie musiały przechodzić bardzo skrupulatne kontrole, gdyż organizmy morskie i słona woda wywierały bardzo szkodliwy wpływ na kadłub, zwłaszcza poniżej linii wodnej. Czyszczenie zanurzonej strefy i jej stała konserwacja była jednym z najważniejszych elementów kontroli stanu każdego jachtu czy łodzi.

Ochronny lakier do jachtów dalekomorskich

lakiery jachtoweWygląd jachtu był równie ważny co jego stan, więc preparaty do konserwacji często były przygotowane w taki sposób, by zarówno osłaniać burty przed uszkodzeniami, ale również nadawać im połysk. Nowoczesne lakiery jachtowe, zwłaszcza te które przeznaczone były do jednostek z kadłubami metalowymi, były pod tym względem bardzo podobne do lakierów samochodowych, choć charakteryzowały się o wiele większym stopniem zapewnianej ochrony. Lakiery te chroniły bowiem przed korozją i uszkodzeniami spowodowanymi długotrwałym wystawieniem na działanie wody morskiej, a ich powierzchnia częściowo osłaniała również przed zadrapaniami kadłuba i drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Drugą, bardzo ważną cechą lakierów jachtowych była ochrona przed organizmami morskimi. Były one więc łączone z preparatami bakteriobójczymi oraz środkami przeciw glonom, żerującym na stali jednostki, mogącym wywołać bardzo niebezpieczne uszkodzenia. Lakiery, zwłaszcza odmiany samopolerujące, służyły również do utrzymania idealnego wyglądu zewnętrznego kadłuba, i stosowane były nie tylko na burty, ale również i metalowe elementy nadbudówki, jednocześnie chroniąc i utrzymując walory estetyczne każdego jachtu. Lakiery te były przeznaczone do każdego rodzaju jednostki morskiej, rozwijającej prędkość maksymalną do sześćdziesięciu węzłów. Szybsze jednostki były bowiem podatne na ścieranie lakieru w trakcie rejsu, dlatego też stosowano w nich odmienne środki konserwujące.

Lakiery sprawdzały się najlepiej w połączeniu z wysokiej jakości farbami do jednostek morskich, gdyż nie tylko chroniły delikatną farbę przed uszkodzeniami spowodowanymi zasoleniem, ale na wzór lakierów samochodowych, osłaniały również przed matowieniem po długotrwałym wystawieniu na słońce, czy wżerami po wysychającej wodzie. Najczęściej stosowane były lakiery bezbarwne, które pozwalały na niemal dowolne kombinacje kolorystyczne kadłuba, aczkolwiek niektórzy kapitanowie preferowali lakiery zabarwione, podkreślające intensywność bazowej farby.