Ćwiczenia nie tylko dla kulturystów

Obecnie, siłownie przeżywają renesans związany z powrotem do klasyczności. Klasyczność w treningu siłowym to wykorzystanie najprostszych, wielostawowych ćwiczeń angażujących jak najwięcej grup mięśniowych, trening z ciężarem własnego ciała oraz nowatorskie treningi kondycyjno-wytrzymałościowo-siłowe o charakterze beztlenowym. Siłownie stają się miejscem nie tylko dla kulturystów, ale upowszechniają również miejsce do zdobywania siły, stalowej kondycji i sprawności.

Alternatywne formy ćwiczeń fizycznych

profesjonalne sprzęty do ćwiczeńJeszcze do niedawna, większość siłowni kojarzonych było z kulturystyką i kulturystyką amatorską. Stereotypowy obraz człowieka uczęszczającego na siłownie przewiduje dwa etapy aktywności na siłowni: budowanie masy i rzeźbę. Oczywiście, jest to daleko idące uproszczenie i stereotyp. Ale prawdą jest, że jeszcze do niedawna na siłowniach można było spotkać ludzi trenujących jedynie metodą split: pojedynczego angażowania grup mięśniowych, najlepiej jak najbardziej izolując dany mięsień. I tak, patrząc na plan treningowy osoby trenującej w ten sposób można było zaobserwować następujące rozpiski: poniedziałek – klatka, biceps; środa – triceps, barki, i tak dalej. Teraz, na skutek wzrastającej popularności trójboju siłowego, coraz więcej osób trenuje wyciskanie sztangi, przysiady, martwy ciąg, oraz ćwiczenia wspomagające osiąganie lepszych rezultatów w trójboju siłowym. Sporo inspiracji na siłownie weszło wraz z popularyzacją crossfitu oraz z adaptacją ćwiczeń pochodzących z podnoszenia ciężarów na siłowniach. Stąd też popularność podrzutu i rwania. Do adaptacji powyższych ćwiczeń przyczynił się też wzrost świadomości. Popularyzuje się przekonanie o prozdrowotnym charakterze ćwiczeń z grup martwego ciągu i przysiadu: wzmacniający mięśnie tułowia i kręgosłupa oraz ogólnorozwojowy. Profesjonalne sprzęty do ćwiczeń, dalekie od izolowania grup mięśniowych są dostępne teraz prawi na każdej siłowni: sztangi, stanowiska do przysiadów, stanowiska do ćwiczeń ze sztangą w charakterze nieruchomym, ławki do wyciskania, a także duża gama akcesoriów do aktywacji poszczególnych mięśni.

Wraz ze wzrostem wiedzy na temat innych form aktywności na siłowni niż aktywność kulturystyczna wzrasta świadomość sprzyjająca profesjonalizacji alternatywnych form ćwiczeń. Możemy się spotkać z różnymi rodzajami sztango do martwego ciągu, z akcesoriami do martwego ciągu, paskami do martwego ciągu, a także ze sprzętem do powerliftingu. Specjalne kamizelki do wyciskania sztangi to dziś nie jest już sportowa fanaberia, ale sprzęt realnie kształtujący naszą technikę i wpływający na nasze osiągnięcia.